Auto onderhouden en APK
Lees hier over waar en hoe je de auto het beste kan laten onderhouden. Onderhoud is belangrijk. De auto blijft dan veilig en de waarde behouden; zonder de auto te onderhouden zal deze snel verloren gaan. Lees in deze tekstblog over waar je terecht kan zonder teveel te betalen.
Onderhouden is meer dan de auto wassen
De carrosserie schoonmaken en houden is een stukje van het onderhoud. Maar goed onderhoud gaat verder dan alleen een schone auto. Onderhoudsbeurtjes worden helaas nog weleens uitgesteld, en dat is funest. Het is van belang dat de auto bijtijds verse olie in de carter krijgt en schone filters. Het lucht- en oliefilter klinkt als iets onbelangrijks, maar is zeer belangrijk. Tijdens de auto wassen loop je vanzelf de carrosserie zorgvuldig na en zal je een krasje of deukje snel ontdekken. Tijdens een onderhoudsbeurt wordt onder de motorkap alles goed nagelopen. Lekt er geen remvloeistof weg? Is er nog voldoende antivries voor de ruitensproeier? Hoe zit het met koelvloeistof wat ook antivries is? Dit gebeurt allemaal tijdens onderhoudsbeurtjes. Enkelen kunnen zelf hun auto nazien, maar de meeste automobilisten laten het doen door een monteur in een garagebedrijf. Dit kan bij een merkendealer zijn, en meestal is dat het beste maar ook duurste adres. Het hangt ook af van de leeftijd van een auto. Als een auto al wat jaren oud is, dan kan op een goedkoper adres de auto laten onderhouden financiële voordelen hebben. De monteur zal dan geen originele onderdelen monteren maar imitatie, wat fors goedkoper is. Uiteindelijk is goed onderhoud meer dan enkel schoonmaken.
Zelf controleren en de keuring
Voor de verkeersveiligheid is het belangrijk dat een auto vaak nagezien wordt. Wederom het schoonhouden, lichten en ramen moeten schoon zijn, en zodra een auto drie jaar oud is gaat de auto jaarlijks voor een keuring. De gediplomeerde keurmeester kijkt de auto op tal van punten na. Zijn de ruitenwisserrubbers nog goed? Zijn de banden niet versleten? Remt de auto wel gelijkmatig op alle vier de wielen? Zijn de schokbrekers nog goed? Zijn er geen balken van het chassis door aan het roesten? Het is echt een hele lijst met punten waar de keurmeester naar kijkt. Als hij of zij alles nagelopen heeft en er zijn geen mankementen aan de auto, wordt de auto afgemeld. Meestal kun je daarna met de gegarandeerd veilige auto weer wegrijden, heel soms moet de auto nog blijven omdat een rijkskeurmeester het werk van de keurmeester na wil zien door de auto ook te keuren. Zolang als de APK bestaat is het al punt van discussie over hoe een keurmeester moet keuren. Moet hij of zij vooruit kijken, of zich aan de limieten houden? Het beste is, stel de voorbanden zitten op de slijtagelimiet, dat het goedgekeurd wordt maar dat de keurmeester als kanttekening aanmerkt dat de banden spoedig aan vervanging toe zijn. De bandenspanning moet je zelf regelmatig controleren, dan kun je het bandenprofiel in de gaten houden.