Als het weer in ons land niet meezit trekken we met zijn allen massaal naar het zuiden. En ja, dan komt het moment dat je de alpen over moet. Sommige vinden een rit door de bergen avontuurlijk en spannend.
De groene valleien en majestueuze pieken strekken zich voor ons uit, terwijl we genieten van de frisse berglucht en het rustgevende geluid van een kabbelende rivier op de achtergrond. Zo’n rit lijkt een zorgeloze ontsnapping aan de dagelijkse beslommeringen, een moment van ‘zen’ zijn. En dan ben je nog maar op weg naar je bestemming.
Maar dan
Plotseling verandert de sfeer, en we voelen iets ongewoons aan het rempedaal wanneer we de volgende bocht naderen. In een mum van tijd worden we geconfronteerd met een angstaanjagende realiteit. De remmen reageren niet wanneer we ze het meest nodig hebben. Paniek overvalt ons terwijl we wanhopig proberen de auto onder controle te houden. Een oorverdovende knal doorbreekt de stilte, en we zijn machteloos.
Een gebroken remschijf, een onzichtbare dreiging die zich plotseling openbaart en ons leven in een fractie van een seconde in gevaar brengt.
De cijfers
De statistieken spreken voor zich. In het VK hebben slechte remmen in 2018 voor 15 doden gezorgd, en voor bijna 4000 crashes in een periode van 6 jaar. De schade of verwondingen blijven hopelijk beperkt tot de bestuurder en het defecte voertuig.
Maar wie in de bergen rijdt, of zelfs maar in de omgeving van het Belgische Verviers, kent de noodstopstrook. Langs de E42 voorkomt een noodstopstrook dat dalende en vooral falende auto’s of vrachtwagens de Burger King onder aan de afdeling rammen.
Het is niet alleen op de weg waar we dit gevaar moeten erkennen. Zelfs in de snelle wereld van de autosport, waar controles en pitstops hoogtij vieren, kunnen de gevolgen van falende technologieën desastreus zijn.
Neem bijvoorbeeld het incident in 2022 waarbij de getalenteerde Formule 1-coureur Charles Leclerc betrokken was. Tijdens een race was een gebroken remschijf de aanleiding tot het verlies van zijn remmen. Het resulteerde uiteindelijk tot een heftige crash. Gelukkig overleefde hij het voorval, maar het had makkelijk anders kunnen aflopen. Dit illustreert de kwetsbaarheid van zelfs de meest ervaren en vaardige bestuurders wanneer een cruciaal onderdeel van het voertuig faalt.
Veilig rijden in de bergen
De verleiding is groot om de remmen volledig in te knijpen wanneer de afdaling begint. Maar in de bergen kan een overmoedige remactie gevaarlijk zijn. Een te zware voet op het rempedaal kan leiden tot oververhitte remmen, met alle gevolgen van dien. Het is belangrijk om bij een afdaling gebruik te maken van je versnellingsbak. Je schakelt telkens een versnelling lager en remt zo op de motor af.
Ook kunnen we anticiperen op bochten en langzaam accelereren voordat we de bocht naderen. Het vergt geduld en aandacht, maar het is een benadering die ons helpt om veilig door de bergen te navigeren.
En laten we niet vergeten dat, net als bij alles in het leven, onze remmen rust nodig hebben. Het is verstandig om te stoppen bij een panoramisch uitkijkpunt en onze remmen de tijd te geven om af te koelen na een lange afdaling. Remmen rust, jij rust. Dat is pas vakantie.