Afgezien van dat het er goed uitziet, is er een verklaring waarom motorrijders zich in leer en kevlar uitrusten voordat ze de weg op gaan. Ze weten als geen ander dat bij het deelnemen aan het verkeer veiligheid voorop staat. Motorrijders houden niet alleen van comfort, het dragen van de juiste kleding moet ook veilig en functioneel zijn ‒ vooral helmen vergroten de kans om een ongeval te overleven.
Toch lopen motorrijders, vergeleken met mensen die in een auto rijden een veel hoger risico om bij een ongeval te overlijden. Gegeven van het CBS tonen aan dat in 2019 in Nederland 52 motorrijders overleden zijn door een ongeval met dodelijke afloop. Hoewel motorrijders als verkeersdeelnemers in de minderheid zijn, is de kans op verwondingen of overlijden een stuk groter.
Als motorrijder ben je minder beschermt in het verkeer
De enige overeenkomsten tussen auto’s en motoren zijn: Ze rijden op dezelfde wegen en kunnen allebei krachtig en snel zijn. Maar motoren hebben duidelijk grote verschillen vergeleken met auto’s wat inherent aan gevaar is. Iedere motorrijder zal verkondigen dat vaardigheid en slim handelen de sleutel is om in het verkeer het er zonder kleerscheuren af te brengen. Helaas geven de statistieken een ander beeld weer en maakt hierin geen onderscheid tussen onverantwoordelijke en verantwoordelijke motorrijders.
Wanneer je als motorrijder aan je rit begint ben je direct al in het nadeel tegenover automobilisten. Ten eerste hebben zij vier wielen en jij maar twee en beiden verschillen hierdoor in balans, rijvaardigheid en reflexen. Een automobilist geniet bescherming van de kooi-constructie waar hij in zit, daarom maakt het gevoel van vrijheid motorrijden zo aantrekkelijk voor veel mensen. Nadeel is dat motorfietsen in het verkeer vaak over het hoofd worden gezien.
Is snelheid gevaarlijk of gewoon een kwestie van anticiperen?
Een van de fijnste dingen waar het ook om gaat is snelheid. Voor de prijs van een leuke middenklasse auto koopt je een motorfiets die het makkelijk kan opnemen tegen een sportauto van twee ton. Voor de eerste keer zo’n hoge snelheid ervaren geeft je een adrenaline-kick, maar is ook gevaarlijk. Een rechte lijn volgen op de snelweg zal nog niet zo’n gevaar zijn, maar het bochtenwerk is toch iets waar zelfs ervaren rijders de fout mee in gaan. Gevaarlijke situaties in het verkeer is ook iets wat je in moet kunnen schatten en van tevoren rekening mee moet houden zoals:
- Auto’s die plotseling van richting veranderen terwijl je in hun dode hoek zit.
- Niet oplettende tegenliggers.
- Grind op de weg.
- Te hard een bocht nemen.
- Een autodeur die plotseling voor je open gaat.
- Slecht weer.
- Overmoedig rijgedrag en waardoor je geen gevaar ziet.
Is motorcross gevaarlijker dan gewoon motorrijden?
Motorcross is meer een slijtage slag waarvan je weet dat een fikse valpartij op de loer kan liggen. Het vraagt ook veel meer van de berijder, de fysieke en mentale belasting in niet te vergelijken met gewoon motorrijden. Het vereist een uitstekende spierspanning en kracht, gebundeld met een positieve gemoedstoestand.
Een crossmotor in de sport draagt niet veel bij aan veiligheid, als je van je machine valt kun je hard terecht komen en als je pech hebt raakt de motorfiets je tijdens het vallen. Motorrijden als sport is inherent gevaarlijk. Je raast over off-road terreinen langs en over diverse obstakels, dan zul je toch echt moeten vertrouwen op je ervaring en de beschermende kleding om je te behoeden voor eventuele verwondingen.